Skip to content

Suami enggan hibah pampasan takaful buat isteri, takut kahwin lagi…

“…. jangan jadi bangang, dah mati pon jeles lagi”
 
Bagus reminder ni (rujuk gambar). Kerja mendidik ni bukan jatuh pada guru dan ibubapa sahaja…
 

Pengakuan: Saya sendiri pernah cakap pada adik perempuan, saya tak nak letak nama suami saya sebagai waris. Nak letak nama anak-anak. Takut suami joli duit dan kahwin bini baru. Abaikan anak-anak.
Sangka saya, sebagai adik – perempuan pula tu, mestilah dia sokong saya. Tapi apa yang keluar dari mulut dia, buat saya terkedu.
 
“Kau dah dalam kubur. Tak ingat dah laki dengan anak-anak, mengadap malaikat munkar dan nankir.”
Hanya doa anak soleh-solehah jadi penghubung alam dunia dan alam barzakh
 
Zasss.. makan dalammm… walaupun adik saya sorang ni memang mulut pedas tapi semua tu ada kebenaran. Ada iktibar dan pengajaran.
 
Kemudian saya dapat tahu banyak kes apabila pasangan meninggal, orang yang ditinggal mengalami macam-macam kesusahan. Menanggung hutang si mati, kesempitan hidup tapi tak boleh keluarkan wang simpanan yang disimpan atas nama pasangan, berebut harta pusaka atas alasan hukum faraid tapi bila waris minta nafkah – dinafikan pula hak anak-anak yatim.
 
Haih… sementara masih ada nafas ni, kita usahakan hibah apa yang patut. Walaupun harta tak seberapa, tapi jangan lah jadi punca seksaan kubur kerana tidak berlaku adil. Mudah-mudahan tak membelenggu kita bila kembali ke negeri abadi.
 
Mohon dijauhkan dari beban yang mengheret kita di hari pembalasan kelak. Mohon dijauhkan dari menjadi fakir kerana mengambil hak orang lain.
 
Published inJom Sembang

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *