Skip to content

Author: Mus Nasmian

Penulis yang mempunyai pasukan mendayung universiti untuk dilatih. Cenderung membaca buku-buku sai fai, thriller, pengembaraan, sejarah dan juga seram mistik.

Ergometre is HELL ~ Sharing session with Musaddiq

 ERGOMETER IS HELL 

Aku tergelak sakan bila Musaddiq ulang hampir 11 kali frasa ni malam tu. Untuk pasukan mendayung UiTM yang baru dibina semula, aku bawakan senior mereka yang pernah sama-sama menaikkan sukan mendayung di universiti ini.

Berkongsi momen-momen ketika beliau mencari erti kehidupan di kampus, Musaddiq memilih sukan ROWING apabila dia sedar universiti bukan semata-mata baca buku dan lulus peperiksaan dengan CGPA yang bagus.

“Kawan aku berbangsa cina bagi nasihat. UNIVERSITI ADALAH TEMPAT UNTUK KAU EXPLORE! Jadi aku main rowing.”

Untuk pengetahuan kalian, Musaddiq memang mahasiswa ulat buku. Setiap semester tak pernah gagal mendapat ANUGERAH DEKAN. Tetapi dia tak pernah puas dengan pencapaian itu. Seorang yang cepat bosan, lalu dia buat kerja gila dengan terlibat dengan sukan yang sangat menuntut komitmen tinggi iaitu rowing.

UiTm Rudern
Siap sedia untuk perlawanan akhir

Aku paling terkesan apabila Mussadiq berkata,

“1 semester main rowing rasa macam 2 tahun.”

Dalam hati aku terdetik, apakah? Takkan sengsara sungguh main rowing ya?

Kemudian Musaddiq menyambung, “Dua semester pertama aku rasa singkat. Langsung tiada memori yang bermakna. Tetapi 1 semester main rowing, pengalaman yang dikumpul sangat banyak. 1 semester itulah terhimpun 2 tahun jumlahnya pengalaman berharga!”

Men Coxed Eight Rowing
Semasa pertandingan Uniten Invitatonal Rowing Championship 2010

Ketika saat-saat genting dengan peperiksaan dan hari perlumbaan MASUM dan Varsity Boat Race yang semakin dekat, Musaddiq sanggup mengadap semua pensyarahnya meminta supaya ujian-ujian kelas dikumpul pada minggu yang sama dan menjawab set soalan baru bersendirian.

“Semuanya demi rowing. Aku tahu semuanya akan baik-baik sahaja, asalkan ada perancangan masa yang bagus dan jaga hubungan baik dengan pensyarah.”

Cabaran mengimbangi kegiatan sukan dan kecemerlangan akademik sangat membantu Musaddiq dalam alam pekerjaan.

“Tak apa lah tak dapat selempang diraja masa konvo. Tapi aku puas!”

Musaddiq membina keyakinan diri dengan terlibat dalam sukan. Dia tak mahu jadi ulat buku yang cemerlang dalam peperiksaan tapi bila keluar ke dunia sebenar, tenggelam. Berdepan dengan CEO syarikat semasa sesi temuduga, terus terkunci mulut.

Aduhai! Banyak lagi perkongsian yang awesome dari Musaddiq.

Lain kali aku kongsikan pengalaman Musaddiq menyertai EKSPEDISI KE GREENLAND yang membuatkan junior-junior terpegun dan teruja. Begitu juga pengalaman tetamu kedua kami, Saddiq ketika KEMBARA SOLO JELAJAH NEW ZEALAND beliau. Aku plan nak temuramah mereka nanti.

 

Leave a Comment

Proses Kreatif sebuah Novel Juvana

“Kisah remaja yang terperangkap dalam jenayah”

Awal bulan September, sebuah rangka novel juvana diberikan untuk semakan. Kata penerbit, jika setuju boleh terus tulis dan hantar dalam masa sebulan.

Bulan September bulan yang penuh dengan kesibukan. Bulan Ogos yang lalu baru sahaja GO-LIVE sistem. Fasa kedua projek pula berganti, dijadualkan GO-LIVE 1 Oktober pula. Dalam masa yang sama kuliah semeter akhir sudah bermula.

Jadi proses kreatif novel ini berselang seli dengan pergelutan kerja dan tugasan kuliah. Belum serik nampaknya, saya curi-curi membaca proposal menulis skrip. (sudah mula draf sebenarnya… 🤭) Kalau saya ada kembar, pasti sudah kena tampar dan diazankan di telinga. Saya tak tahu kenapa saya nak buat semua serentak. Hahaha…

Setiap penulis mempunyai simptom yang hampir sama. Saya sendiri mengalami writers block, kemalasan, tangguh-tangguh kerja. Paling parah dan mengganggu timeline adalah drama bersiri di netflix. Sindrom alang-alang menyeluk pekasam membuatkan saya pantang bermula tonton drama bersiri. Pasti akan saya tonton sampai selesai.

Ketika ini saya lunaskan tontonan drama Historical K-pop iaitu ‘tree with deep root’. Mujurlah tak banyak. Hanya 1 musim dengan 24 episod. Alasan saya, kajian bagi mendapatkan idea plot untuk karya sejarah fiksyen akan datang. Hehehe…

Kembali pada kisah juvana ini, penulisan kaedah KJ method membantu saya kekal di landasan. Idea dan latar sudah disediakan, tinggal tulis sahaja. Sorot pandang dan plot perlukan garapan yang segar. Selalunya tidak berjaya pada perenggan pertama setiap bab. Saya akan bereksperimen beberapa kali tetapi takkan berhenti.

Saya pegang kuat petua yang dikongsikan oleh watak Sean Connery dalam filem Finding Foresster (2000),

“You must write your first draft with your heart. Rewrite with your head.”

Jadi tanpa gagal saya mesti menulis setiap hari walaupun satu ayat.

Deadline saya esok, jadi saya kena berhenti di sini dan sambung menulis. Ada 2 bab lagi mahu dilunaskan sebelum disemak semula sehingga puas.

Ya Allah Ya Musawwir.. berikan aku Ilham yang hebat, yang memberi manfaat. Mudah-mudahan asbab tulisanku berjaya mencambahkan natijah yang lebih baik.

Leave a Comment

Kisah “Puaka” bakal diadaptasikan sebagai Komik

Sang editor menerjah peti mesej dengan pesanan bertalu-talu. Ada berita baik gayanya. Sebaik peti mesej dibuka…..

“Sudah jumpa!”

Itu ayat pertama beliau, kemudian beberapa contoh lakaran watak utama dikongsikan. Wahhhh… hati saya sudah terkinja-kinja melompat dan menari keterujaan! Selanjutnya, sang editor yang berdedikasi terus bertanyakan pendapat saya sebagai penulis cerita. Sekaligus mendapatkan persetujuan untuk projek kolaborasi. Ini kali pertama saya ditawarkan dengan kerjasama dengan pelukis komik bagi projek adaptasi. Bagai mimpi jadi nyata!

Watak Zaaban

Lakaran watak Zaaban iras seorang pelakon drama. Tapi saya tak ingat namanya. Sesuai dengan umurnya pertengahan 20-an dan seorang guru agama yang baru sahaja mempelajari ilmu rawatan islam. Pengalaman baru setahun jagung, sangkanya hanya mahu mengimbas dan menghalau gangguan ringan di rumah ibunya. Siapa sangka… jeng jeng jeng.. mana boleh cerita. Spoil lah nanti. Hahahah…

Watak Jais

Lakaran watak Jais pula adalah seorang lelaki kurang siuman yang berumur lewat 30-an. Kusut masai, gigi kuning berkarat dan berbaju lusuh dengan kulit berkerak daki tebal. Ditambah pula dengan bau hapak, entah bila kali terakhir beliau mandi. Sungguhpun Jais gila, tetapi apabila dia merampas mikrofon dari bilal dan melaungkan azan… aduhai! Mendayu-dayu dan menyentap sanubari paling dalam. Tetapi bila dia sambung dengan lagu “Gelisah” dendangan Ahmad Jais, habis satu kampung gempar!

Salah satu babak cemas dalam novel

Kolaborasi ini takkan jadi realiti tanpa kesungguhan dari pelukis. Berbunga-bunga rasa hati apabila si Pelukis Komik yang budiman ini menghadiahkan saya komen yang mengujakan. Siapa sangka ada orang yang sedar tentang nilai di sebalik kisah seram + komedi yang saya garap dalam novel ini. Kata beliau,

“Feel seram tapi bermakna, misteri tapi berpijak pada dunia nyata. Cerita yang baik adalah cerita yang tak disangka endingnya.

Rupa-rupanya dia telah berulang kali membaca novel ini dalam usaha mendapatkan rasa dan perisa bagi mencambahkan idea. Syukur… saat paling bermakna bagi seorang penulis adalah apabila ada pembaca yang mahu berkongsi imaginasi dan pemahaman dari novel yang dibaca. Phewwww… tak terkata.

Kalian yang belum memiliki naskah ini, boleh sahaja dapatkan di toko-toko buku berhampiran. Dalam carta toko buku, POPULAR.. novel ini berada di tangga 16. Boleh juga berurusan terus dengan wakil kami. Klik sini: http://www.wasap.my/601132933644/PulangkanKembarPuaka

 

Leave a Comment

Putar Giling Bahagian 2

“Apa cerita anak dara Datin Zam, mertua kau yang lari ikut lelaki korea tu?”

Niya menoleh ke arah mak sekilas sebelum kembali menumpukan pandangan pada beras yang diisi di dalam kelongsong daun kelapa.

“Belum balik lagi.”

“Dia kan banyak duit. Kenapa tak ke Korea dan cari anaknya, dibawa balik?”

“Sudah, mak. Mama upah orang ke sana untuk cari Mimi tu. Tapi anaknya yang tak mahu balik.”

“Ya Allah.”

“Itulah, kecoh bila mama pengsan dengar berita tu. Mimi tu anak dara kesayangan dia, mak.”

Niya teringat ketika ibu mertuanya pernah menjerit pada Mimi apabila menerima bil kad kredit yang melambung tinggi. Entah bila dia curi kad itu dari dompet ibunya.

Gadis berusia 19 tahun itu hanya tahu bersuka ria bersama teman-teman sebaya. Setiap malam keluar dan pulang awal pagi. Dihantar belajar ke kolej swasta, namun tak pernah berminat untuk hadir kuliah langsung.

“Apa lagi ikhtiar mertua kau?” Mak bertanya lagi pada Niya sambil mencampakkan kelongsong daun kelapa yang telah siap dianyam menjadi ketupat ke dalam besen.

“Entahlah mak. Terdengar hari tu mama ada sebut-sebut PUTAR GILING.”

“PUTAR GILING? Apa bendanya tu?”

“Niya pun baru tahu bila tanya abang Zain. Dia kata memang maknya selalu jumpa dukun Rosli minta bantuan. Dukun ni pakar cari barang hilang.”

“Manusia pun boleh ke?”

“Boleh katanya. Dia seru suruh balik. Tapi abang Zain cakap, ilmu ni ada keburukannya.”

“Apa dia?”

“Orang yang diseru, kalau tak dapat balik akan gila.”

“Masya’ Allah!”

Mak geleng-geleng kepala.

“Eh, Niya! Entah-entah, si Fawwaz tu pun kena PUTAR GILING dengan mertua kau!”

“Ish! Apalah mak ni? Takkan seorang nenek sanggup nak sihirkan cucu sendiri?”

“Habis tu, kenapa anak kau macam tak kenal ibu kandung? Menangis berteriak sepanjang malam sampai kau terpaksa pulangkan dia balik malam tu juga ke rumah Datin Zam tu?”

Niya pegun. Matanya merenung beras yang memutih di dalam besen. Semakin lama semakin dalam. Hatinya membara. Darahnya mula menggelegak. Tak semena-mena air mata menitis laju membuatkan dadanya sesak.

#dilemmawanita
#spoiler
#novelmistikakandatang
#skripdrama
#putargiling

Leave a Comment

Putar Giling Bahagian 1

“Yeay.. Yeayy.. Kak Niya datang! Yeay.. Yeayyy!”

Bersorak riang kanak-kanak berumur lima, tujuh dan lapan tahun meluru keluar di halaman rumah berkaki ayam apabila menyedari kemunculan kereta Honda Civic yang dipandu oleh suami Niya, Zain.

Niya memaksa senyum sambil mengerling ke arah suaminya yang mendengus. Adik-adiknya menerpa ke arah cermin kereta. Tangan mereka yang berminyak melekap sambil melambai-lambai, meninggalkan kesan di cermin kereta yang baru dicuci itu.

“Adik-adik awak ni memang selekeh sepanjang masa agaknya. Ishhh…. Saya baru cuci kereta tahu tak?”

Niya buat-buat pekak hanya membalas lambaian dan membuka pintu kereta. Ketiga-tiga adiknya dipeluk rapat ke tubuh sambil dicium tanpa rasa jijik. Satu persatu pipi mereka dipegang sambil tangannya mengelap cairan hidung yang meleleh jatuh. Yang tinggal hanya kerak hingus.

“Kak Niya beraya di sini ya?”

“Mana Fawwaz, kak?”

“Anim nak main dengan Fawwaz lah kak. Anim rindu.”

“Ajul pun rindu, kak. Mana Fawwaz?”

Bertalu-talu soalan dari mulut adik-adiknya yang masih kecil itu membuatkan hatinya dipanah rasa pedih. Bagai ditikam bertalu-talu. ‘Anim dan Ajul rindu? Kakak dah mati menanggung sendu.’ Niya menangis di dalam hati.

“Fawwaz tak ikut balik. Fawwaz duduk dengan nenek dia di KL.”

Adik-adiknya melepaskan pelukan dan berjalan longlai kembali ke dalam rumah. Niya hanya mengekori langkah mereka. Di pintu masuk, adik perempuannya, Linda yang sudah meningkat remaja menegur.

“Hmm.. Memang tak ada harapan langsung nak beraya dengan Fawwaz kan? Nak jumpa susah. Langsung tak pernah tidur sini.” keluh Linda sambil menghulurkan tangan untuk bersalam.

“Linda, sudahlah. Kau tahu apa? Kau rindu anak sedara. Kak Niya rindu anak sendiri. Mana lagi berat? Jangan sapu garam di luka, boleh?” tiba-tiba Mak muncul menyambut Niya di muka pintu.

Niya menghulurkan salam. Mencium tangan ibunya yang sudah mula berkedut. Air matanya menitis tak tertahankan.

“Sudah. Sudah. Masuk. Kejap lagi nak berbuka. Tidur sini kan malam ni? Mana Zain?”

Mak menepuk bahu Niya mendorongnya masuk ke rumah lalu keluar menyambut menantu sulungnya itu.

Niya hanya tunduk dan berjalan ke dapur. Linda berjalan beriringan dengan kakaknya.

“Bestnya kakak beraya di sini. Malam ni kita buat biskut ya kak?”

Niya tidak menjawab dan terus membuka tudung periuk melihat isinya. Ada sup ayam kampung sedang mereneh.

“Hmm… Kalau dah monyok macam tu memang tak ada harapanlah jawabnya. Macam tahun-tahun sudah. Lepas buka akak balik KL kan?”

Niya mencapai pisau di atas meja dapur lalu menghabiskan kerja mak menghiris bawang di atas papan pemotong.

“Kesian, mak dan abah. Tak dapat beraya dengan cucu lelaki yang seorang tu. Nak beraya dengan anak perempuan pun susah.” Linda belum mahu berhenti mengomel sambil tangannya mencapai kentang dan besen kecil di kabinet dapur.

Perlahan-lahan kentang itu dikupas.

“Sudah 4 tahun akak tak beraya dengan kami. Nampak gaya memang tak ada harapan lah tahun-tahun hadapan pun. Abang Zain ni kejamlah!”

Mak muncul di muka pintu dapur. Berdehem. Mata mak berkaca-kaca.

“Jaga mulut tu Linda.”

Mak mendekati Niya. Pisau di tangan Niya diambil.

“Sudahlah. Pergi berehat. Jalan jauh kan? Nak balik pula lepas buka nanti, mesti penat. Pergi depan duduk dengan Abah, tolong anyam ketupat.”

Niya menurut. Kepalanya terasa berat dengan pelbagai isu. Wajah Fawwaz bermain-main di fikiran. Langkah kakinya terus dipaksa ke depan.

Abah sedang duduk di beranda ditemani Zain ketika Niya menjenguk. Tangan abah pantas menganyam pucuk daun kelapa.

“Malam ni abah masak ketupat ni, ya. Boleh bawa balik KL. Zain kata dia nak tunggu ketupat abah. Mari sini tolong anyam.”

Abah tersenyum ria.

Niya memandang Zain yang memusingkan bebola mata dengan rasa kurang senang. Tangannya disilangkan ke dada lalu menggelongsorkan tubuhnya di kerusi sofa itu. Terus memejamkan mata.

Niya duduk di lantai, bersentuhan kaki dengan lelaki yang dipanggil abah itu. Tangan abah dikaut dan dicium lama.

Abah hanya tersenyum. Menyembunyikan perasaan.

#dilemmawanita
#fawwaz
#nextdrama #nextpuaka
#putargiling

Leave a Comment

Kisah Laut, Angkasa dan Impian

Sayang sedeli permata buana
Pasirnya putih laut membiru
Terkenang hati ditinggal di sana
Budi Tuan buat kami terharu

Kalau ada sumur dalam airnya
Kepingin sungguh berendam kaki
Kalau ada umur dan jodohnya
Kepingin sungguh bertemu lagi

~MN, 16 Mar 2019, Klang

Bila menulis artikel berkisar topik laut, saya selongkar galeri di dalam telefon bimbit. Teringat kenangan menjelajah pantai timur di selatan semenanjung. Aduhai, ruginya… hanya beberapa keping gambar di tepi pantai, itupun tak bersungguh. Kebiruan laut di pantai sebelah timur ini memang tidak pernah mengecewakan dengan pasir di pantai yang memutih. Kalau tidak kerana Program Jelajah Sekolah bersama Blink Books, saya takkan sampai menjejak kaki ke sini.

Kawasan peranginan di Tanjung Sutera Beach Resort

Berharap sangat dapat kembali.

Program Jelajah Sekolah
Program Jelajah Sekolah di daerah Tanjung Sedeli

Istimewa anak-anak di Tanjung Sedeli ini, saya berusaha meyakinkan mereka bahawa membina impian itu percuma. Jujurnya, mereka tidak pernah terfikir untuk menulis impian menjadi sebuah matlamat.

“Sky is the limit”

Itu yang saya ulang-ulang sambil menyelitkan kisah-kisah inspirasi tentang kejayaan atlet Malaysia mahupun dunia. Seperti ombak di lautan, saya dendangkan kisah kegagalan demi kegagalan yang bertali arus mengasak sehingga rasa putus asa itu terbit. Tetapi, setiap individu ini berjaya meredah badai di lautan kehidupan. Saya tidak hanya menekankan kejayaan bahkan kegigihan atlet ini berdepan dengan cabaran walaupun tewas berkali-kali.

Kuasa imaginasi dan visualisasi seorang atlet mampu membawa jatidiri mereka ke puncak jaya.

“Impian yang tidak ditulis akan jadi angan-angan. Namun jika ditulis, impian itu akan bertukar menjadi MATLAMAT.”

Semasa program ini, pengerusi majlis guru besar Tuan Johari Md Saad bersusah payah mengaturkan agar 9 buah sekolah termasuk sekolah-sekolah kurang murid menyertai bengkel ‘Modul Asas Juara’ ini. Sek. Kebangsaan Sempang, Sek Keb. Seri Perani, SK Telok Hutan Lesong dan SK Tenggaroh mempunyai jumlah murid sekitar 16 sehingga 80 orang sahaja. Namun mereka tidak ketinggalan untuk menyertai bengkel anjuran Blink Book.

Kesempatan yang diambil untuk guru-guru ini memberikan pendedahan kepada anak-anak luar bandar tentang kewujudan dunia luar selain yang didiami mereka. Sek Kebangsaan Seri Gembut menawarkan diri menjadi tuan rumah dan menyediakan ruang untuk 120 orang pelajar menyertai bengkel tersebut. SK Seri Setia Jaya, SK Sedeli Kecil, SK Sedeli Besar dan
SK Mawai menghantar semua pelajar tahun 6.

Bengkel ini diakhiri dengan harapan menggunung. Mudah-mudahan ilmu yang diberikan mendatangkan manfaat.

Leave a Comment

“… KISAH BUDAK ASRAMA: BAHANA MULUT TAK ADA INSURAN…”

Dua tahun duduk di asrama sekolah teknik, macam-macam cerita menarik timbul. Yang lucu, yang seram, yang pedih semua ada. Salah satu ceritanya adalah macam cerita di bawah ni.
Antara perkara yang menjadi kelaziman bagi penghuni asrama puteri ialah kami akan beramai-ramai membaca yassin sebelum tidur. Berkumpul di tengah-tengah dorm dengan diapit katil berkembar di kiri dan kanan, kami duduk dalam satu bulatan. Usai membaca, kesempatan itu diambil untuk kami bersembang sebelum warden bertugas melakukan rondaan dan melibas rotan di pintu kamar memaksa kami masuk tidur.
 
Namun ada peristiwa di satu malam di mana langit ketika itu gelap tanpa cahaya bulan. Lampu-lampu dorm sudah dimatikan, yang tinggal hanya lampu di kaki ima. Kami masih berlonggok sambil bersembang tentang kes pelajar ponteng yang dirotan di perhimpunan pagi tadi.
 
Mula-mula masih kedengaran derap tapak kaki dan suara pelajar yang berbual-bual pulang dari bilik mandi. Kebetulan pula kamar kami paling hujung dan bersebelahan tandas. Lama kelamaan suasana menjadi senyap sunyi di luar. Warden juga malam itu tidak meronda seperti biasa menyebabkan kami tidak menyedari waktu sudah semakin lewat.
 
Sedang rancak berborak, perbualan kami terhenti apabila terdengar ayam berkokok kat luar dorm. Bagai malaikat lalu, suasana berubah menjadi sunyi.
 
Hati aku rasa tak sedap. Degup jantung mulai kencang membuatkan aku mula merangkak menaiki katil.
 
Tetapi memang malam itu malam cari nahas. Ada pula yang bersuara memecah kesunyian.
 
“Ayam berkokok tanda hari mau siang.”
“Ayam berkokok tanda hari mau siang.” kata Ema sambil ketawa.
 
Aku menepuk dahi.
 
“Shhhh..” Mona menjegilkan bebola mata ke arah Ema sambil menekap jari telunjuk ke bibirnya.
 
“Eh.. apa suhhh.. suhhh. Kan orang tua kata ayam berkokok malam-malam tanda turun rahmat.” Ema melawan.
 
“…Mulut Mak Limah betul kau ni. Malam-malam macam ni jangan tegur benda-benda pelik, boleh?” Si Mona tak habis membalas.
 
“Eh… Betullah. Pakcik aku cakap. Kalau dia bohong, maknanya aku bohonglah.”
 
“Shhh… diamlah!”
 
Bahagian selepas itulah yang paling haru-biru.
 
Ayam yang berkokok di luar asrama itu tiba-tiba berkokok lagi.
 
Mula-mula sayup saja kedengaran bunyinya. Selepas tu makin lama semakin kuat dan semakin dekat. Bersahut-sahut.
 
Aku dengan budak-budak dorm dah berpandangan sesama sendiri. Ada pula yang tarik lengan aku sambil memeluk erat. Ada yang sudah melutut mengigit semua jari sambil mata meliar tengok atas bawah depan belakang.
 
Ayam itu masih berkokok lagi.
 
Mujurlah Kak Nana, seorang kakak paling senior dengan tudung paling labuh terus mengetuai bacaan ayat kursi. Yang lain-lain tunggang langgang mengikut baca dengan mata meliar ke sana ke mari. Ada yang sudah menggigil sehingga berlaga gigi.
 
Bunyi ayam berkokok itu semakin lama semakin kuat tanpa tanda mahu berhenti. Kokokan itu semakin jelas sehingga betul-betul di depan pintu kamar kami.
 
Aku dah melopong menunggu masa pintu itu terbuka, membayangkan rupa bentuk mahkluk berjambul atas kepala yang akan muncul depan kami. Adakah kami akan dipatuk atau disergah, semua kemungkinan terbayang di mata aku.
 
Namun sebaik sahaja kakak Nana menghabiskan bacaan barisan ayat kursi yang terakhir, kokok ayam itu terus lenyap. Senyap.
 
Sunyi.
 
Sepi.
 
Seorang pun tidak berani membuka mulut. Seorang demi seorang bubar dan merangkak naik ke katil, cepat-cepat tarik selimut dan cuba tidur. Siapalah sangka ayam berkokok pun boleh bikin seram!
 
Aku? Sudah berselubung di dlam selimut. Phewwww… sempat pula aku menyumpah-nyumpah di dalam hati. Mulut siapalah tadi yang lancang sangat tadi. Aku pula yang merana tak boleh lelap. Tak sabar tunggu azan subuh nak berkumandang.
 
Yang pasti, aku berdoa keras di dalam hati. Tidurlah terus, jangan terjaga sampai pagi. Tak mahu berulang kisah misteri itu lagi. Ada pulak setan yang mencangkung di tengah-tengah dorm sambil menyanyi.
 
“Satu dua tiga leburrrr, semua lena tidur berdengkur,
Terbang tinggi burung tekukurrrr,
yang dah bangun tu tak payah nak pura-pura tidur”
 
Makkkkkkk!!!!!!!!
 
#seramistik #puakaasrama
Leave a Comment

Siapa Steve Jobs?

Stay hungry, stay foolish

Inilah barisan kata-kata penutup yang disampaikan oleh Steve Job di hadapan ribuan mahasiswa Universiti Stanford pada tahun 2005. Pada masa yang sama beliau telah berkongsi pada khalayak tentang perjuangannya melawan penyakit kanser.

Laptop aku yang berusia 6 tahun akhirnya rosak. Engsel mengeras dan kerana aku biarkan, lama-lama ianya patah. Kabel wifi juga putus. Sementara menanti hasil diagnosis si tukang baiki, aku berkira-kira mahu membeli laptop baru.

Entah bagaimana, tergerak aku mahu menonton rencana khas Steve Job di netflix. Berbaloi bak anggg! Kiranya aku baru nak celik mata bila menonton dokumentari ini. 😅😅

Dokumentari perihal Steve Jobs di Netflix

Dialah lelaki yang mengasaskan syarikat Apple. Dan ketika krisis ekonomi pada tahun 1984 (semasa sedang mengetuai divisyen Macintosh) Steve Job dijadikan kambing hitam. Dia dibuang kerja oleh CEO yang dilantik olehnya sendiri. Tamparan yang sangat hebat di saat-saat Apple sedang mendahului teknologi 10 tahun di hadapan berbanding IBM-Microsoft mahupun XEROX.

Membawa hati duka lara, Steve membina syarikat NEXT (fokus membina OS, sebuah applikasi yang kemudiannya dibeli oleh Sir Tim Berners untuk mencipta www – world wide web).

Siapa sangka Apple membeli NEXT 11 tahun kemudian dan Steve kembali dalam syarikat yang diasaskannya. Steve kembali menjadi nakhoda dalam kapal yang sedang karam – bilamana kewangan Apple berada dalam keadaan sangat-sangat kritikal.

Naluri seorang entepreneur yang sangat kuat, Steve mengambil langkah progresif dan agresif dengan membangunkan bukan sahaja hardware dan software malahan content.

Bermula dengan menjual komputer dari garaj.. Steve Jobs mencipta keajaiban.

Muncullah ipod, itunes, ipad, imac dan segala gajet yang bersifat peribadi dengan misi memenuhi segala kehendak dan nafsu pengguna. Walaupun jumlah keluaran produk Apple tidak sebanyak pesaingnya yang lain, namun pendapatan yang dijana melalui konten yang dibeli pengguna meletakkan Apple di dalam kelasnya sendiri dan berjaya melonjakkan keuntungan di tahap yang sukar dicabar.

Berkali-kali beliau menegaskan tentang peri pentingnya mempertahankan ruh dan nilai dalam setiap inovasi Apple dalam temuramah eksklusif ini. Demi legasi yang ditinggalkan agar boleh menyambung perjuangan beliau.

Sebuah temuramah yang hilang dari simpanan dan kemudiannya dijumpai semula. Setelah beliau meninggal dunia.

Aku tonton 2 kali rencana ini. Kedua-duanya. Banyak falsafah ‘makan dalam’ yang beliau kongsikan. Inspirasi yang mendiang perolehi dari insan-insan yang rapat serta meninggalkan kesan dalam hidupnya. Samada secara positif atau negatif. Kehidupan remaja hippy, pengajaran tentang kisah geseran batu-batan, kembara beliau di India, serta kekejaman dunia bisnes yang banyak membentuk peribadi dan budaya kerja beliau selepas itu.

Kesedaran tentang kematian telah menjadi pemangkin untuk Steve Jobs mencipta kegemilangan pada saat-saat hidupnya berbaki beberapa tahun sahaja.

Masalah bila menonton dokumentari seperti ini, boleh pula datang rasa kekesalan. Kenapa dulu-dulu aku tak sambung pengajian dalam bidang Sains Komputer? Kagum sungguh dengan kecintaan Steve Jobs terhadap teknologi dan ketaksuban beliau untuk memastikan produk Apple membawa lebih banyak kebaikan serta kegembiraan untuk pembelinya.  Betapa aku terdesak untuk menguasai segala teknologi yang memudahkan proses dalam industri. Tapi Steve Jobs sendiri mengakui dia bukan pakar teknologi mahupun programmer yang hebat. Kehebatan Steve Jobs adalah seni mengenal bakat seseorang dan pengutip idea-idea yang hebat. Dia mampu mendorong seseorang merealisasikan idea di dalam kepalanya.

Jadi sekarang, aku ada sebab utk membeli Apple McBook bagi menggantikan laptop yang sudah sampai jangka hayat itu. Bolehlah aku menghargai setiap byte inovasi hasil kerahan otak dan minda pemikir-pemikir yang genius dalam komuniti Apple. Sekaligus menjadi inspirasi dan aspirasi sejagat.

Seronok bila ada alasan untuk shopping… Walaupun hakikatnya poket menipis. Demi menikmati sendiri keistimewaan Apple yang diserapi ruh Steve Jobs, aku mesti memilikinya. Barulah aku boleh buat ulasan kemudian hari samada apa yang disembangkan oleh mendiang Steve Jobs itu benar atau tidak.

#alasannakshopping
#tributetoSteveJob

1 Comment

A atau Mati: Bukan pilihan yang adil

A atau Mati: Bukan pilihan yang adil

Aman Wan

RM 10.00 / RM 12.00 (Sabah & Sarawak)

ISBN: 9789672040392

Tahun terbit: 2018

Jumlah muka surat: 119 (tidak termasuk kulit)

“Memang dia hina. Memang dia tak sempurna. Tapi kau mudah menghukum seolah-olah dia satu-satunya ahli neraka.

Apa kau tak pernah berdosa?”

Siapakah Maria yang membawa watak seorang kakak yang menjengkelkan dan bersifat mengokong adiknya, Ana? Karakternya yang tegas dan keras langsung membina tanggapan pembaca, mungkin Maria ini cemburukan adiknya sendiri. Lebih-lebih lagi bila Ana mengatakan Marialah punca ibubapa mereka meninggal dunia. Mengapa watak beliau sangat penting di dalam cerita ini?

Mustahil untuk memahami mengapa ada orang yang tidak pernah mempunyai rekod jenayah sanggup mengambil keputusan gila. Apa motifnya? Demi cita-cita atau terlalu berusaha membuktikan sesuatu?

***

Kisah ini sebenarnya membuat kita terkenang, bila kali terakhir kita mengambil peperiksaan? Adakah kalian masih ingat bagaimana perasaannya semasa menduduki peperiksaan besar itu? UPSR? PT3? Ataupun SPM?

Yang pasti, semua masih terbayang susunan kerusi dan meja di dalam dewan peperiksaan. Hawanya tegang. Dada pasti berdegup kencang. Senyap sunyi dan hanya kedengaran bunyi tapak kaki pengawas peperiksaan berlegar-legar dari meja ke meja. Sesekali kedengaran bunyi keriuk kerusi ditolak oleh pelajar yang bangun untuk meminta diri ke tandas.

Namun kali ini suasana peperiksaan yang digambarkan oleh penulis lebih dahsyat. Seperti tajuk buku ini, mereka hanya punya dua pilihan, A atau MATI.

Apa kaitan antara ikatan kekeluargaan antara Ana dan Maria dengan peperiksaan untuk penjenayah juvana ini? Kenapa hubungan adik-beradik diberikan penekanan serius?

***

Kita selalu dimomokkan dengan kenyataan keputusan peperiksaan akan menentukan hala tuju masa depan.  Semasa bergelar pelajar, kita semua merasa bahangnya. Bila sampai giliran kita yang menjadi ibubapa, debaran yang sama dilalui tetapi rentak degup jantungnya lebih kencang. Secara tidak sedar, ibubapa meletakkan anak-anak mereka di pinggir depresi yang boleh mengundang bahaya.

Saya kira, inilah antara mesej penting yang disampaikan oleh penulis. Bila kehidupan pelajar yang berorientasikan keputusan peperiksaan merampas momen-momen penting yang patut dibina bagi membina jatidiri sebenar.

***

Persepsi saya ketika membaca buku mula-mula membaca buku ini adalah sebuah kisah juvana yang berorientasikan isu masyarakat yang terlalu mementingkan keputusan peperiksaan. Saya tidak menyangka akan dihidangkan dengan cerita dunia distopia. Lantas, saya membuat perbandingan filem yang mempunyai elemen sama di dalam jalan cerita buku ini. Ianya tidak terlalu keras seperti filem “The Purge” atau plot yang rumit seperti “Divergent”. Berkadaran mengikut sasaran pembaca remaja.

***

Membaca buku ini menmbuatkan saya teringat bait-bait kata dalam puisi karangan Usman Awang,

“Suatu bangsa tidak akan menjadi besar, tanpa memiliki sifat kurang ajar.”

Penulisan kreatif menjadi medium menambah kekuatan jiwa remaja. Mendekati jiwa-jiwa yang selalu keliru dengan tekanan peperiksaan, harapan ibubapa yang menjulang berselang seli pula dengan pergelutan jiwa untuk mengecap kebebasan. Paling popular, cinta dan keterujaan yang datang dalam pakej yang sama tatkala hormon dalam tubuh remaja ini melonjak-lonjak semahunya.

Tiada siapa memiliki kawalan seratus peratus terhadap kesilapan demi kesilapan yang bakal dicipta anak-anak remaja ini. Bukan guru disiplin, pengawas, pengetua apatah lagi ibubapa. Menteri Pendidikan pula jauh sungguh untuk dicapai cabang komunikasinya.

Pendapat peribadi saya buku ini dan yang seumpama dengannya adalah satu-satunya komunikasi secara terus. Penulis cuba menyampaikan mesej kebaikan tanpa elemen mengajar-ngajar. Bahawa satu kesilapan bukan bererti pengakhiran kehidupan bahkan ianya menjadi satu lencana yang ditempa supaya mereka sentiasa ingat lantas tidak mengulangi kesilapan yang sama. Mempersiapkan remaja tentang dunia, tentang mereka.

Remaja wajib diberikan pemahaman tentang sebab dan akibat, bahawasanya apa jua keputusan yang diambil pasti memberi natijah pada keseluruhan. Diri sendiri dan orang lain. Secara umum pada bangsa dan agama.

***

Aman Wan menyampaikan mesejnya dengan baik dalam buku ini.  Pendapat peribadi saya ini bukan semata-mata bersandarkan kepada 14 buah buku yang telah ditulis olehnya. Namun, secara peribadi kisah yang ditulis di dalam buku ini menjentik halus tentang peri pentingnya sebuah kasih sayang antara dua saudara secara khusus. Konteks lebih besar tentunya sistem pendidikan dan persepsi masyarakat.

Setiap plot dan konflik di susun secara baik. Setiap satunya diselesaikan dengan bijak. Ada konflik kecil yang selesai segera. Kemudian bercantum dengan konflik utama yang menyimpulkan segala cerita. Sela antara plot dan twist mendatangkan debar pada pembaca dan kelajuan jalan cerita pula secukup rasa.

Gaya penulisan Aman begitu memberi kesan. Ia bukan kisah yang biasa-biasa bahkan kisah dari hati ke hati dari seorang kakak kepada adiknya yang selalu cepat menghakimi sebelum sempat mengetahui punca. Kekesalan yang akhirnya memakan jiwa.

***

 BLANK vs. BLINK

Selepas lebih 5 tahun tahun beroperasi dengan cemerlang sebagai agensi utama bidang penerbitan dengan sasaran pembacanya adalah sekolah rendah, BLINK memutuskan untuk meneroka pasaran baru. Pelajar sekolah menengah yang lebih sinonim dengan isu-isu kontroversi, pemberontakan awal fasa remaja dan kehendak pasaran yang mahu dihidang dengan isi buku yang lebih relevan maka  BLANK dilahirkan. Lebih bersifat leverage kerana pengerusi kumpulan BLINK dilihat cuba mengoptimakan sumber sedia ada, BLANK dilihat berjaya melaksanakan tugasnya dengan baik.

A atau MATI adalah salah satu daripada empat buku dibawah label AKADEMIK THRILLER yang telah mendapat sambutan baik oleh pasaran dilancarakan semasa Pesta Buku Antarabangsa KL 2018. Rekod paling pantas diulang cetak dalam masa 40 hari menambah keyakinan BLANK untuk terus memasarkan produk dalam tema yang serupa. Setiap buku yang dihasilkan bukan calang-calang dan semberono di bawa masuk untuk menjadi bahan bacaan pelajar-pelajar sekolah.

Novel A atau MATI ini dengan garapan kisah yang sangat baik, boleh menjadi rujukan yang bagus untuk penulis muda memulakan karya mereka. Seterusnya menjadikan karya mereka lain daripada yang lain lalu melangkaui apa yang telah terhasil di Malaysia setakat ini.

BLINK dilihat sebagai satu-satunya rumah penerbitan yang berhasil melahirkan kumpulan penulis yang mencatat rekod penerima royalti paling tinggi di Malaysia dan BLANK akan menyusul sebagai satu lagi cabang pasaran yang bakal menjadi laluan wang jualan yang lumayan.

Sebagai pembaca, saya menerima garapan karya ini sebagai bahan bacaan untuk anak-anak saya kerana saya percaya anak saya mampu menghadam mesej yang disampaikan. Sekaligus membantu menyediakan anak saya untuk mendepani dunia remaja dengan nilai-nilai yang teguh.

Sebagai penulis, saya menyahut cabaran menulis genre thriller remaja dan buku ini sebagai satu tanda aras.

Leave a Comment

Keris Long Leh – terbang mencari waris

Syauqie M.K

RM 17.00 / RM 19.00 (Sabah & Sarawak)

ISBN: 9789830977058

Tahun terbit: 2018, Buku Puris

Jumlah muka surat: 248 (tidak termasuk kulit)

Siapakah waris sebenar, waris yang layak memiliki keris pusaka berlok lima ini? Kenapa Aminuddin berani cari pasal menyimpan keris yang mempunyai pantang larang? Kenapa Pak Long sendiri tidak menghalang entiti yang cuba menguasai jiwa yang lemah? Benarkah keris ini memilih sendiri warisnya, harus diserah secara rela atau senjata ini akan menjadi tawar? Hilang keampuhannya.

Membaca buku Keris Long Leh, aku mendapat perasaan yang sama ketika membaca buku Siri Bercakap Dengan Jin oleh penulis Tamar Jalis. Keterujaan serupa ketika mengulit naskah Saga Twilight, tulisan Stephanie Meyers. Ataupun debar yang sama ketika membaca novel-novel vampira karya Christopher Pike ketika zaman-zaman remaja dulu.

Membuak-buak keinginan mahu menjejak kewujudan hero. Terasa watak begitu hidup. Jalan cerita sudah tentulah jauh berbeza namun gaya penulisan dari sudut pandang pertama benar-benar menghidupkan watak. Kekuatan dan kelemahan sang hero bersebati dalam penceritaan membuatkan emosi turun naik.

Alhamdulillah.. Garapan dan jalan cerita yang lancar, cliff hanging setiap bab sangat mengujakan. Aku suka bab pertarungan di gelanggang mahupun di dimensi mimpi. Elemen, dialog dan babak pertarungan membuatkan darahku menggelegak. Maklumlah bekas anak gayong, pantang dicabar. 😅😅😅

Aku suka suspen yang dicipta berkenaan pewaris. Walaupun penamatnya sudah dijangka tetapi elemen kejutan itu buat aku goyang pendirian. Debar dan segar.

Aku suka ketidaksempurnaan watak Aminuddin. Sangat dekat dengan norma masyarakat.

Aku suka dengan peringatan dan ajakan kesedaran beragama yang diselitkan, tidak terlalu mengajar-ngajar.

Aku suka dengan unsur tahyul dan khurafat yang menambahkan unsur mistik dan suspen dalam kisah ini.

Aku suka dengan garapan watak sang isteri yang diberikan peranan penting lagi signifikan.

Tahniah tuan penulis. Aku rasa terhibur sekaligus ditiupkan tazkirah yang lembut menyusup.

Aku berharap dapat menulis sebaik ini suatu hari nanti.

Tahniah Tuan Amin.. eh Tuan Syauqie! Mudah-mudahan karya tuan menjadi saham akhirat yang mampu mengajak manusia ke arah kebaikan. Mudah-mudahan buku tuan laku keras dan diulang cetak berkali-kali. Mudah-mudahan terus malar segar lewat dekad dan abad.

Amin ya rabal alamin….

2 Comments