Skip to content

Tag: Kisah wanita

Suami enggan hibah pampasan takaful buat isteri, takut kahwin lagi…

“…. jangan jadi bangang, dah mati pon jeles lagi”
 
Bagus reminder ni (rujuk gambar). Kerja mendidik ni bukan jatuh pada guru dan ibubapa sahaja…
 

Pengakuan: Saya sendiri pernah cakap pada adik perempuan, saya tak nak letak nama suami saya sebagai waris. Nak letak nama anak-anak. Takut suami joli duit dan kahwin bini baru. Abaikan anak-anak.
Sangka saya, sebagai adik – perempuan pula tu, mestilah dia sokong saya. Tapi apa yang keluar dari mulut dia, buat saya terkedu.
 
“Kau dah dalam kubur. Tak ingat dah laki dengan anak-anak, mengadap malaikat munkar dan nankir.”
Hanya doa anak soleh-solehah jadi penghubung alam dunia dan alam barzakh
 
Zasss.. makan dalammm… walaupun adik saya sorang ni memang mulut pedas tapi semua tu ada kebenaran. Ada iktibar dan pengajaran.
 
Kemudian saya dapat tahu banyak kes apabila pasangan meninggal, orang yang ditinggal mengalami macam-macam kesusahan. Menanggung hutang si mati, kesempitan hidup tapi tak boleh keluarkan wang simpanan yang disimpan atas nama pasangan, berebut harta pusaka atas alasan hukum faraid tapi bila waris minta nafkah – dinafikan pula hak anak-anak yatim.
 
Haih… sementara masih ada nafas ni, kita usahakan hibah apa yang patut. Walaupun harta tak seberapa, tapi jangan lah jadi punca seksaan kubur kerana tidak berlaku adil. Mudah-mudahan tak membelenggu kita bila kembali ke negeri abadi.
 
Mohon dijauhkan dari beban yang mengheret kita di hari pembalasan kelak. Mohon dijauhkan dari menjadi fakir kerana mengambil hak orang lain.
 
Leave a Comment

Putar Giling Bahagian 2

“Apa cerita anak dara Datin Zam, mertua kau yang lari ikut lelaki korea tu?”

Niya menoleh ke arah mak sekilas sebelum kembali menumpukan pandangan pada beras yang diisi di dalam kelongsong daun kelapa.

“Belum balik lagi.”

“Dia kan banyak duit. Kenapa tak ke Korea dan cari anaknya, dibawa balik?”

“Sudah, mak. Mama upah orang ke sana untuk cari Mimi tu. Tapi anaknya yang tak mahu balik.”

“Ya Allah.”

“Itulah, kecoh bila mama pengsan dengar berita tu. Mimi tu anak dara kesayangan dia, mak.”

Niya teringat ketika ibu mertuanya pernah menjerit pada Mimi apabila menerima bil kad kredit yang melambung tinggi. Entah bila dia curi kad itu dari dompet ibunya.

Gadis berusia 19 tahun itu hanya tahu bersuka ria bersama teman-teman sebaya. Setiap malam keluar dan pulang awal pagi. Dihantar belajar ke kolej swasta, namun tak pernah berminat untuk hadir kuliah langsung.

“Apa lagi ikhtiar mertua kau?” Mak bertanya lagi pada Niya sambil mencampakkan kelongsong daun kelapa yang telah siap dianyam menjadi ketupat ke dalam besen.

“Entahlah mak. Terdengar hari tu mama ada sebut-sebut PUTAR GILING.”

“PUTAR GILING? Apa bendanya tu?”

“Niya pun baru tahu bila tanya abang Zain. Dia kata memang maknya selalu jumpa dukun Rosli minta bantuan. Dukun ni pakar cari barang hilang.”

“Manusia pun boleh ke?”

“Boleh katanya. Dia seru suruh balik. Tapi abang Zain cakap, ilmu ni ada keburukannya.”

“Apa dia?”

“Orang yang diseru, kalau tak dapat balik akan gila.”

“Masya’ Allah!”

Mak geleng-geleng kepala.

“Eh, Niya! Entah-entah, si Fawwaz tu pun kena PUTAR GILING dengan mertua kau!”

“Ish! Apalah mak ni? Takkan seorang nenek sanggup nak sihirkan cucu sendiri?”

“Habis tu, kenapa anak kau macam tak kenal ibu kandung? Menangis berteriak sepanjang malam sampai kau terpaksa pulangkan dia balik malam tu juga ke rumah Datin Zam tu?”

Niya pegun. Matanya merenung beras yang memutih di dalam besen. Semakin lama semakin dalam. Hatinya membara. Darahnya mula menggelegak. Tak semena-mena air mata menitis laju membuatkan dadanya sesak.

#dilemmawanita
#spoiler
#novelmistikakandatang
#skripdrama
#putargiling

Leave a Comment