Skip to content

Mus Nasmian Posts

A atau Mati: Bukan pilihan yang adil

A atau Mati: Bukan pilihan yang adil

Aman Wan

RM 10.00 / RM 12.00 (Sabah & Sarawak)

ISBN: 9789672040392

Tahun terbit: 2018

Jumlah muka surat: 119 (tidak termasuk kulit)

“Memang dia hina. Memang dia tak sempurna. Tapi kau mudah menghukum seolah-olah dia satu-satunya ahli neraka.

Apa kau tak pernah berdosa?”

Siapakah Maria yang membawa watak seorang kakak yang menjengkelkan dan bersifat mengokong adiknya, Ana? Karakternya yang tegas dan keras langsung membina tanggapan pembaca, mungkin Maria ini cemburukan adiknya sendiri. Lebih-lebih lagi bila Ana mengatakan Marialah punca ibubapa mereka meninggal dunia. Mengapa watak beliau sangat penting di dalam cerita ini?

Mustahil untuk memahami mengapa ada orang yang tidak pernah mempunyai rekod jenayah sanggup mengambil keputusan gila. Apa motifnya? Demi cita-cita atau terlalu berusaha membuktikan sesuatu?

***

Bila kali terakhir kita mengambil peperiksaan? Adakah kalian masih ingat bagaimana perasaannya semasa menduduki peperiksaan besar itu? UPSR? PT3? Ataupun SPM?

Yang pasti, semua masih terbayang susunan kerusi dan meja di dalam dewan peperiksaan. Hawanya tegang. Dada pasti berdegup kencang. Senyap sunyi dan hanya kedengaran bunyi tapak kaki pengawas peperiksaan berlegar-legar dari meja ke meja. Sesekali kedengaran bunyi keriuk kerusi ditolak oleh pelajar yang bangun untuk meminta diri ke tandas.

Namun kali ini suasana peperiksaan yang digambarkan oleh penulis lebih dahsyat. Tekanan ke atas pelajar yang menduduki peperiksaan terletak di leher mereka. Seperti tajuk buku ini, mereka hanya punya dua pilihan, A atau MATI.

Apa kaitan antara ikatan kekeluargaan antara Ana dan Maria dengan peperiksaan untuk penjenayah juvana ini? Kenapa hubungan adik-beradik diberikan penekanan serius?

Barangkali penulis begitu tekun menjiwai watak dalam buku ini kerana pernah mengalami tekanan yang sama. Keteguhan hubungan orang yang sangat rapat dengan hidupnya telah menuntut pengorbanan beliau. Hubungan sedarah sedaging yang pernah melewati memori kanak-kanak hingga dewasa. Seakan penulis cuba memberi kredit sebagai ucapan terima kasih demi penghargaan kepada insan yang pernah mempunyai pengaruh besar dalam hidup.

***

Kita selalu dimomokkan dengan kenyataan keputusan peperiksaan akan menentukan hala tuju masa depan.  Semasa bergelar pelajar, kita semua merasa bahangnya. Bila sampai giliran kita yang menjadi ibubapa, debaran yang sama dilalui tetapi rentak degup jantungnya lebih kencang. Secara tidak sedar, ibubapa meletakkan anak-anak mereka di pinggir depresi yang boleh mengundang bahaya.

Saya kira, inilah antara mesej penting yang disampaikan oleh penulis. Bila kehidupan pelajar yang berorientasikan keputusan peperiksaan merampas momen-momen penting yang patut dibina bagi membina jatidiri sebenar.

***

Persepsi saya ketika membaca buku mula-mula membaca buku ini adalah sebuah kisah juvana yang berorientasikan isu masyarakat yang terlalu mementingkan keputusan peperiksaan. Saya tidak menyangka akan dihidangkan dengan cerita dunia distopia. Lantas, saya mencari-cari apakah filem yang mempunyai elemen sama di dalam jalan cerita buku ini. Ianya tidak terlalu keras seperti filem “The Purge” atau rumit seperti “Divergent”.

Akhirnya saya terpaksa bertanya sendiri kepada penulis, apakah filem yang menjadi rujukan beliau. Rupa-rupanya filem “Battle Royale”. Memang saya belum pernah tonton filem ini.

Rujukan saya berkenaan filem “Battle Royale” akhirnya mendapati filem distopia dari negara matahari terbit ini mengisahkan tentang era kemelesetan eknomi yang diburukkan lagi dengan isu disiplin dan jenayah juvana. Isu ini menjadi kritikal sehingga kerajaan Jepun akhirnya meluluskan akta “BR Act” bagi membendungnya. Setiap tahun, kumpulan pelajar yang bermasalah dihantar ke sebuah pulau dan dipasangkan kolar yang dilengkapi dengan letupan. Mereka dibekalkan dengan keperluan asas dan dikehendaki berlawan sesama sendiri sehingga mati dan akhirnya hanya satu pemenang diumumkan. Tempoh yang diberikan hanya tiga hari dan jika tiada pemenang, kesemua kolar di leher akan diaktifkan untuk membunuh mereka.

Fuhh.. berpeluh dahi, bukan? Aman merujuk pada filem ini sahaja, tetapi jalan cerita buku ini berbeza.

***

Saya merenung bait-bait kata dalam puisi karangan Usman Awang,

“Suatu bangsa tidak akan menjadi besar, tanpa memiliki sifat kurang ajar.”

Penulisan kreatif menjadi medium menambah kekuatan peradaban bangsa. Mendekati jiwa-jiwa yang selalu keliru dengan tekanan peperiksaan, harapan ibubapa yang menjulang berselang seli pula dengan pergelutan jiwa untuk mengecap kebebasan. Paling popular, cinta dan keterujaan yang datang dalam pakej yang sama tatkala hormon dalam tubuh remaja ini melonjak-lonjak semahunya.

Tiada siapa memiliki kawalan seratus peratus terhadap kesilapan demi kesilapan yang bakal dicipta anak-anak remaja ini. Bukan guru disiplin, pengawas, pengetua apatah lagi ibubapa. Menteri Pendidikan pula jauh sungguh untuk dicapai cabang komunikasinya.

Pendapat peribadi saya buku ini dan yang seumpama dengannya adalah satu-satunya komunikasi secara terus. Penulis cuba menyampaikan mesej tanpa elemen mengajar-ngajar. Bahawa satu kesilapan bukan bererti pengakhiran kehidupan bahkan ianya menjadi satu lencana yang ditempa supaya mereka sentiasa ingat lantas tidak mengulangi kesilapan yang sama. Mempersiapkan remaja tentang dunia, tentang mereka.

Remaja wajib diberikan pemahaman tentang kesan dan akibat, bahawasanya apa jua keputusan yang diambil pasti memberi natijah pada keseluruhan. Diri sendiri, orang lain, bangsa mahupun agama.

Buku ini adalah satu usaha memberitahu idea atau penindasan yang dihadapi oleh golongan pelajar lantas mengajak kita semua sama-sama memikirkan jalan keluar dari ketempangan ini. Mudah-mudahan buku ini berjaya menyalakan percik-percik api perubahan.

Soalan yang patut ditanya oleh semua golongan penulis, bagaimana karya kalian dapat menyemai minat membaca demi meningkatkan daya pemikiran pelajar mahupun masyarakat. Bagaimana sepatutnya kita patut turun ke kancah pendidikan dan meminjamkan telinga bagi mendengar sisi-sisi cabaran pelajar mahupun guru selama ini. Karya yang bukan sahaja mengajak mereka mengejar impian bahkan mengenal ilmu-ilmu bantu yang sengaja diselitkan dalam garapan kisah.

***

Aman Wan menyampaikan mesejnya dengan baik dalam buku ini.  Pendapat peribadi saya ini bukan semata-mata bersandarkan kepada 14 buah buku yang telah ditulis olehnya. Namun, secara peribadi kisah yang ditulis di dalam buku ini menjentik halus tentang peri pentingnya sebuah kasih sayang antara dua saudara secara khusus. Konteks lebih besar tentunya sistem pendidikan dan persepsi masyarakat.

Setiap plot dan konflik di susun secara baik. Setiap satunya diselesaikan dengan bijak. Ada konflik kecil yang selesai segera. Kemudian bercantum dengan konflik utama yang menyimpulkan segala cerita. Sela antara plot dan twist mendatangkan debar pada pembaca dan kelajuan jalan cerita pula secukup rasa.

Gaya penulisan Aman begitu memberi kesan. Ia bukan kisah yang biasa-biasa bahkan kisah dari hati ke hati dari seorang kakak kepada adiknya yang selalu cepat menghakimi sebelum sempat mengetahui punca. Kekesalan yang akhirnya memakan jiwa.

***

 BLANK vs. BLINK

Selepas lebih 5 tahun tahun beroperasi dengan cemerlang sebagai agensi utama bidang penerbitan dengan sasaran pembacanya adalah sekolah rendah, BLINK memutuskan untuk meneroka pasaran baru. Pelajar sekolah menengah yang lebih sinonim dengan isu-isu kontroversi, pemberontakan awal fasa remaja dan kehendak pasaran yang mahu dihidang dengan isi buku yang lebih relevan maka  BLANK dilahirkan. Lebih bersifat leverage kerana pengerusi kumpulan BLINK dilihat cuba mengoptimakan sumber sedia ada, BLANK dilihat berjaya melaksanakan tugasnya dengan baik.

A atau MATI adalah salah satu daripada empat buku dibawah label AKADEMIK THRILLER yang telah mendapat sambutan baik oleh pasaran dilancarakan semasa Pesta Buku Antarabangsa KL 2018. Rekod paling pantas diulang cetak dalam masa 40 hari menambah keyakinan BLANK untuk terus memasarkan produk dalam tema yang serupa. Setiap buku yang dihasilkan bukan calang-calang dan semberono di bawa masuk untuk menjadi bahan bacaan pelajar-pelajar sekolah.

Novel A atau MATI ini dengan garapan kisah yang sangat baik, boleh menjadi rujukan yang bagus untuk penulis muda memulakan karya mereka. Seterusnya menjadikan karya mereka lain daripada yang lain lalu melangkaui apa yang telah terhasil di Malaysia setakat ini.

BLINK dilihat sebagai satu-satunya rumah penerbitan yang berhasil melahirkan kumpulan penulis yang mencatat rekod penerima royalti paling tinggi di Malaysia dan BLANK akan menyusul sebagai satu lagi cabang pasaran yang bakal menjadi laluan wang jualan yang lumayan.

Sebagai pembaca, saya menerima garapan karya ini sebagai bahan bacaan untuk anak-anak saya kerana saya percaya anak saya mampu menghadam mesej yang disampaikan. Sekaligus membantu menyediakan anak saya untuk mendepani dunia remaja dengan nilai-nilai yang teguh.

 

Leave a Comment

Keris Long Leh – terbang mencari waris

Syauqie M.K

RM 17.00 / RM 19.00 (Sabah & Sarawak)

ISBN: 9789830977058

Tahun terbit: 2018, Buku Puris

Jumlah muka surat: 248 (tidak termasuk kulit)

Siapakah waris sebenar, waris yang layak memiliki keris pusaka berlok lima ini? Kenapa Aminuddin berani cari pasal menyimpan keris yang mempunyai pantang larang? Kenapa Pak Long sendiri tidak menghalang entiti yang cuba menguasai jiwa yang lemah? Benarkah keris ini memilih sendiri warisnya, harus diserah secara rela atau senjata ini akan menjadi tawar? Hilang keampuhannya.

Membaca buku Keris Long Leh, aku mendapat perasaan yang sama ketika membaca buku Siri Bercakap Dengan Jin oleh penulis Tamar Jalis. Keterujaan serupa ketika mengulit naskah Saga Twilight, tulisan Stephanie Meyers. Ataupun debar yang sama ketika membaca novel-novel vampira karya Christopher Pike ketika zaman-zaman remaja dulu.

Membuak-buak keinginan mahu menjejak kewujudan hero. Terasa watak begitu hidup. Jalan cerita sudah tentulah jauh berbeza namun gaya penulisan dari sudut pandang pertama benar-benar menghidupkan watak. Kekuatan dan kelemahan sang hero bersebati dalam penceritaan membuatkan emosi turun naik.

Alhamdulillah.. Garapan dan jalan cerita yang lancar, cliff hanging setiap bab sangat mengujakan. Aku suka bab pertarungan di gelanggang mahupun di dimensi mimpi. Elemen, dialog dan babak pertarungan membuatkan darahku menggelegak. Maklumlah bekas anak gayong, pantang dicabar. 😅😅😅

Aku suka suspen yang dicipta berkenaan pewaris. Walaupun penamatnya sudah dijangka tetapi elemen kejutan itu buat aku goyang pendirian. Debar dan segar.

Aku suka ketidaksempurnaan watak Aminuddin. Sangat dekat dengan norma masyarakat.

Aku suka dengan peringatan dan ajakan kesedaran beragama yang diselitkan, tidak terlalu mengajar-ngajar.

Aku suka dengan unsur tahyul dan khurafat yang menambahkan unsur mistik dan suspen dalam kisah ini.

Aku suka dengan garapan watak sang isteri yang diberikan peranan penting lagi signifikan.

Tahniah tuan penulis. Aku rasa terhibur sekaligus ditiupkan tazkirah yang lembut menyusup.

Aku berharap dapat menulis sebaik ini suatu hari nanti.

Tahniah Tuan Amin.. eh Tuan Syauqie! Mudah-mudahan karya tuan menjadi saham akhirat yang mampu mengajak manusia ke arah kebaikan. Mudah-mudahan buku tuan laku keras dan diulang cetak berkali-kali. Mudah-mudahan terus malar segar lewat dekad dan abad.

Amin ya rabal alamin….

Leave a Comment

Ngopi bersama Iwan Reaz

Perbincangan kami tak boleh fokus. Sentiasa terbantut bila budak kecil yang comel berumur 1 tahun 8 bulan itu hilang dari radar penglihatan. Sambil bercakap sambil mata meliar.

Ada abang yang berumur 12 tahun dan kakak yang berumur 6 tahun main bersama si kecil. Tapi saya tahu saya tak boleh harap 100%. Mesti dipantau juga.

Selalu juga Liana menegur, ‘Mus, dah boleh fokus ke?’ cuba menarik perhatian saya kembali ke dalam topik perbincangan.

Rupa-rupanya bukan saya saja yang tak boleh fokus. Iwan pun sama. Naluri seorang bakal bapa agaknya, mata dia ikut meliar dan bangun mencari anak-anak saya yang seronok berlari-lari ulang alik di koridor itu. Dia berkongsi kegelisahan seorang ibu, saya kagum itu.

Kami bertiga cuba mencari tempat yang sesuai untuk berbincang dan akhirnya memilih kawasan tempat makan di tingkat 3. Kurang sibuk dan lebih lapang.

Ini kali pertama saya bertemu antara pemuisi dan novelis terhebat Iwan Reaz. Dia asyik membetulkan cara saya menyebut namanya. Hahaha.. dasar bahasa baku. Mana saya tahu ada unsur cool and kebaratan. Saya sebut sajalah mengikut telor lidah jawa saya ni.

Pemuda yang layak saya panggil adik ini mempunyai keperibadian tinggi dan sangat berpengetahuan luas. Latar belakangnya yang bekerja bersama BERNAMA saya kira banyak membantu. Cemburu sungguh bila mengetahui anak-anak muda sekarang punya sekian banyak peluang dan ruang untuk berkarya. Saya selalu kagum dengan hantaran puisinya di akhbar-akhbar tempatan. Pilihan kata-kata puisinya menyentuh hati di sudut paling dalam. Dan setelah bertemu, hati saya membuak-buak mahu lebih mengenali beliau.

Ternyata tidak menghampakan sama sekali. Barulah saya tahu dia telah membukukan sejumlah 51 puisi yang sebahagiannya didedikasikan khas untuk abangnya yang telah dijemput ilahi. Frasa ini memukau, “Dulu kita sepasang sayap. menongkah badai. bersilang tangan.” Terasa dekat sekali kerana sememangnya kasih sayang saudara kandung itu sudah penuh di dalam jiwa.

Terima kasih Liana Omar a.k.a. Leanne Adam, kerana memperkenalkan saya dengan individu yang unik ini. Teruja mahu bekerjasama dengan beliau. Kami ditakdirkan bertemu dalam kumpulan karya yang sama, Buku Puris yang dikelolakan oleh Chermin iaitu Cik Liana Omar sendiri. Ada beberapa kelemahan  dalam kerjasama penerbitan karya kali ini, jadi kami sepakat mahu memperbaikinya lagi demi kejayaan yang lebih signifikan.

Liana, si pemikir sudah siap siaga menyediakan pelbagai rancangan strategik untuk penulis-penulis yang mengambil khidmatnya. Beliau menjadi ‘mutual link’ yang menghimpunkan kumpulan penulis yang berpotensi untuk projek seterusnya. Banyak perkara yang dikongsikan bersama dan membuka laluan kerjasama di masa hadapan.

Kami tak sabar, Liana. Sedia untuk berjuang… Ayuh! maju terus….

Leave a Comment

Jom Sembang Buku: Aku Berdosa

Tajuk buku: Aku Berdosa – Pembunuh berusia 12 Tahun

Penerbit: Blink Book Sdn Bhd

Jumlah Halaman: 112 mukasurat

Penulis: Rashiela Nurain dan Shaya Ali

Penulis Blank Book
Buku: Aku Berdosa

 

Allah… Sesak nafas baca buku ini. Tahan punya tahan, pecah juga empangan air mata.

Selalu baca di dada akhbar tentang kes-kes juvana. Hanya mampu geleng kepala. Selalu doa, minta Allah jauhkan anak-anak dari kejahatan manusia, jin dan syaitan.

Hakikatnya, hati sentiasa bimbang…

Tahniah kepada penulis BLINK Book Rashiela Nurain dan Shasya Ali Blink. Kalian memang OARSOME!  Gaya penceritaan yang menyeronokkan. Bab pertama saja sudah cukup memancing supaya menghabiskan bacaan.

    Karya thriller remaja terbitan BLANK BOOK
Leave a Comment

Jom Sembang Buku: Puaka Pejabat

Segala pujian-pujian buat Yang Maha Esa dan syukur atas limpah dan rahmatnya.

Alhamdulillah.. seperti mana pengumuman yang saya  buat di dalam facebook minggu lepas (klik sini) buku pertama saya telah siap dicetak di bawah penerbitan yang terkenal dengan penghasilan buku sai fai dan fantasi iaitu Penerbit-X. Memang ceria sepanjang hari bila terima kotak kiriman buku-buku tersebut.

Selangkah ke arah mencapai impian sebagai Penulis Thriller Remaja – Bestseller! (Aminnn….)

Sebenarnya impian menulis ini sebenarnya telah bermula sejak kecil, namun hanya sekarang barulah impian ini tercapai. Walaupun buku ini sekadar antologi (baca: hantulogi) hasil gabungan tiga penulis saya tetap berpuas hati.  Saya menulis kisah Selendang Merah yang diilhamkan dari kisah benar yang diceritakan oleh kawan-kawan. Kemudian saya tambah sedikit lada sulah dan garam, supaya ceritanya lebih enak dibaca. Tambahan pula, tuan editor Zaki Zainol mahukan konsep cerita seram + komedi, atau acronyms nya adalah seramedi. Maka saya campak bunga lawang dan tumis bersama cili dan bawang. Hasilnya, alhamdulillah… editor puas hati. Sekarang berdebar menanti respon pembaca pula.

 Saya anggap buku ini sebagai teaser, pembuka kepada karya-karya saya selepas ini. Saya  memang mahu fokus pada genre thriller tetapi cabaran menulis novel seram ini saya sambut sebagai latih tubi mengasah kemahiran mengarang dan imaginasi. Dan sudah tentulah saya masukkan unsur-unsur thrill supaya pembaca ikut merasa debarnya.

Komen dari tuan editor banyak membantu melancarkan jalan cerita dan menghidupkan watak Hafiz dalam cerita ini.

Penerbit-X mahu mensasarkan pembeli dari golongan remaja. Oleh itu watak utama dalam cerita ini iaitu Hafiz sedang menjalani latihan industri manakala heroin cerita ini, Sarah seorang junior executive dalam sebuah syarikat konglomerat yang terkemuka di Lembah Kelang. Kisah puaka mengamuk di pejabat mereka bermula apabila ada entiti menyahut tangisan derita yang memanggil-manggil roh yang telah lama terbang meninggalkan jasad.

Sebuah kehilangan tidak boleh diganti dengan percuma. Ada galang gantinya. Bila ia melibatkan satu lagi nyawa, takkan mahu pejam sebelah mata. Lebih-lebih lagi nyawa yang terancam adalah belahan jiwanya.

Buku ini boleh didapati di kedai-kedai buku yang popular. Namun jika kalian mahukan yang eksklusif bersama autograf penulis, bolehlah tinggalkan komen di bawah.

Terima kasih atas sokongan kalian.

Selamat melayari misteri di dimensi mereka…

 

 

 

Leave a Comment

Ke mana kalian selepas keputusan SPM?

Allahu.. Cerita pasal SPM memang unik bagi setiap orang. Persimpangan hidup ditentukan selepas ini.

Ada yang sudah ditakdirkan menempuh laluan yang diimpikan.

Banyak pula yang tersasar….

Pernah dengar cerita seorang calon pramugara ketika ditemuduga, panel bertanya ‘kenapa awak mahu menjadi pramugara sedangkan awak ada sarjana dalam kejuruteraan kimia?’

Jawab calon tersebut, ‘itu impian bapa saya. Saya dah tunaikan impian dia. Sekarang saya nak kejar impian saya pula.’

Saya menduduki SPM tahun 1996. Mengambil jurusan Kejuruteraan Mekanikal. Kemudian menyambung pengajian diploma dalam bidang yang sama.

Terinspirasi! Abang saya mengambil jurusan yang sama. Oleh kerana saya memandang dia sebagai idol, maka saya ikut jejak langkahnya. (Selain sibuk nak membuktikan kononnya wanita boleh berjaya dalam bidang ini sama macam kaum lelaki. Banyak terpengaruh juga dengan bacaan di media cetak mahupun televisyen ketika itu berkisar tentang cerahnya masa depan dalam bidang kejuruteraan dan seumpama dengannya.)

Walhal, sebenarnya kecenderungan saya adalah dalam bidang seni sastera dan sosial. (baru sedar sekarang.. Aduhai! Hehe)

Entah kenapa saya tidak pernah mendengar tentang frasa, ‘follow your passion. Make a living through it’.

Maka, saya berhempas pulas menghabiskan pengajian diploma dengan markah cukup-cukup makan. Tapi saya tak menyesal pun kerana semasa pengajian diplomalah saya jatuh cinta dengan sukan MENDAYUNG.

(Sempat juga menyertai sukan sea dan merasa jerih payah menjadi atlet kebangsaan.)

Kemudian, setelah 7 tahun bekerja dalam bidang kejuruteraan saya mengambil keputusan menyambung pengajian ke peringkat Sarjana dalam bidang IT. Oleh kerana pengalaman kerja dan juga kecenderungan baru (suka bermain dengan data dan memanipulasikannya) saya berjaya mencapai keputusan cemerlang.

Tahun 2006 saya seolah-olah ditemukan semula kepingan yang hilang. Ditakdirkan bertemu dengan Puan Ainon Mohd dan menyertai bengkel-bengkel percuma beliau di Taman Permata.

Namun perjalanan seni penulisan saya tidak selancar yang diharapkan. Saya anggap setiap halangan itu sebagai pisau pengasah. Mematangkan dan memantapkan. Dan tak ada rezeki nak jumpa Puan Ain Maisarah dan Tuan Syaizul Amal ketika itu. Haha…

Dan akhirnya pada tahun 2017 dan 2018 saya berjaya menyiapkan 5 buah manuskrip.

Dua dari manuskrip tersebut dihantar untuk penerbitan bersama BLANK BOOKS.

Eh! Panjang betul posting ni.. Hahaha..

Akhir sekali, buat adik-adik yang bakal menerima keputusan SPM didoakan kalian beroleh keputusan cemerlang.

Apapun keputusan yang diterima, percayalah kalian masih boleh memilih persimpangan mana yang mahu dituju. Kejar impian. Banyakkan berdoa supaya kekal di jalan yang benar…

Untuk sahabat-sahabat seangkatan yang sudah mempunyai anak-anak SPM ini, pasti kalian lebih berdebar. Tenang-tenang aja.

Semoga berjaya semua! Ayuh… Jalan terus…

Mus Nasmian

Penulis Thriller Remaja

Leave a Comment

Tonton: Black Panther 2018

“I would make a great queen because I am stubborn — if that’s what I wanted.” Nakia, Wakanda.

#spoileralert

Filem ini secara teknikalnya meletakkan Putera T’Challa sebagai watak utama, namun bila menonton babak pertama sahaja jelas dipertontonkan skuad wanita-wanita berkuasa yang telah menyemarakkan kemajuan The Kingdom of Wakanda.

Samada aksi Okoye menumpaskan musuh dengan lembingnya atau Shuri dengan ciptaan baju perisai yang boleh menyerap-lontar tenaga kinetik mahupun Nakia, wanita bervisi terkehadapan yang dicintai T’Challa dan telah mengembalikan raja ini ke singgahsananya.

Wanita-wanita WAKANDA dalam filem Black Phanter #marvelcomics ini telah memberikan impak yang kekal bergentayangan di layar minda walaupun tabir sudah diturunkan.

Nampaknya kebangkitan kuasa wanita seperti dalam siri “Games of Throne” terus menular.

Salam hari wanita sedunia!

Leave a Comment

Ulasan buku: Macedonia ~ Alexander Agung : Hijab Raja Zulqarnain

Alhamdulillah…. usai membaca Macedonia ~ Alexander Agung : Hijab Raja Zulqarnain! Benar-benar bermanfaat dan menarik perhatian. Saya tidak sabar untuk menghabiskan pembacaan sehinggakan lunyai buku ini saya kelek ke hulu ke hilir. Kemuncaknya, saya habiskan bacaan ketika mertua sibuk mengemas setelah selesai majlis pertunangan adik ipar. Menantu contoh sungguh… opss! Baik punya cover. Sambil tidurkan anak perempuan saya yang baru berumur setahun, saya belek helaian demi helaian terakhir.

Fuhhhh.. memang pengembaraan minda ke dimensi yang lain. Takjub dengan pembawaan Tuan Web Sutera. Karya pembuka mata dan jiwa. Siapa sangka karakter Alexander yang dipaparkan di layar perak itu bertentangan sekali dengan yang diceritakan dalam kitab Al-Quran. Hujah-hujah yang dibentangkan secara naratif mampu membuat menguatkan keinginan seseorang untuk mencari kebenaran. Padanlah ada yang benar-benar terkesan dan menerima hidayah.

Tidak dapat disangkal, ianya adalah sebuah novel di mana ada adaptasi dan tokok tambah untuk menyedapkan jalan cerita. Tetapi saya suka ambil isinya. Isinya tetap berlandaskan kebenaran. Pengaruh novel sejarah seperti ini pernah menyebabkan mahasiswa menggunakannya sebagai bahan rujukan (cerita benar ini! karya Dr. FT). Sudahnya, zasss… kena pancung dek pensyarah. Samada boleh atau tidak dijadikan rujukan, itu perdebatan di lain waktu.

Bab kegemaran saya adalah berkenaan Yakjuj dan Makjuj kerana saya tidak banyak ketemu bahan ini. Sungguh! Sungguh takjub. saya bersetuju dengan hujah Alexander Agung itulah Raja Zulqarnain.
Tahniah, Tuan Web Sutera. Tahniah kerana berjaya membongkar hijab ini. Saya teruja untuk memburu bahan bacaan dari penulis lain berkenaan skop yang sama.

Leave a Comment