Skip to content

Mus Nasmian Posts

Ngopi bersama Iwan Reaz

Perbincangan kami tak boleh fokus. Sentiasa terbantut bila budak kecil yang comel berumur 1 tahun 8 bulan itu hilang dari radar penglihatan. Sambil bercakap sambil mata meliar.

Ada abang yang berumur 12 tahun dan kakak yang berumur 6 tahun main bersama si kecil. Tapi saya tahu saya tak boleh harap 100%. Mesti dipantau juga.

Selalu juga Liana menegur, ‘Mus, dah boleh fokus ke?’ cuba menarik perhatian saya kembali ke dalam topik perbincangan.

Rupa-rupanya bukan saya saja yang tak boleh fokus. Iwan pun sama. Naluri seorang bakal bapa agaknya, mata dia ikut meliar dan bangun mencari anak-anak saya yang seronok berlari-lari ulang alik di koridor itu. Dia berkongsi kegelisahan seorang ibu, saya kagum itu.

Kami bertiga cuba mencari tempat yang sesuai untuk berbincang dan akhirnya memilih kawasan tempat makan di tingkat 3. Kurang sibuk dan lebih lapang.

Ini kali pertama saya bertemu antara pemuisi dan novelis terhebat Iwan Reaz. Dia asyik membetulkan cara saya menyebut namanya. Hahaha.. dasar bahasa baku. Mana saya tahu ada unsur cool and kebaratan. Saya sebut sajalah mengikut telor lidah jawa saya ni.

Pemuda yang layak saya panggil adik ini mempunyai keperibadian tinggi dan sangat berpengetahuan luas. Latar belakangnya yang bekerja bersama BERNAMA saya kira banyak membantu. Cemburu sungguh bila mengetahui anak-anak muda sekarang punya sekian banyak peluang dan ruang untuk berkarya. Saya selalu kagum dengan hantaran puisinya di akhbar-akhbar tempatan. Pilihan kata-kata puisinya menyentuh hati di sudut paling dalam. Dan setelah bertemu, hati saya membuak-buak mahu lebih mengenali beliau.

Ternyata tidak menghampakan sama sekali. Barulah saya tahu dia telah membukukan sejumlah 51 puisi yang sebahagiannya didedikasikan khas untuk abangnya yang telah dijemput ilahi. Frasa ini memukau, “Dulu kita sepasang sayap. menongkah badai. bersilang tangan.” Terasa dekat sekali kerana sememangnya kasih sayang saudara kandung itu sudah penuh di dalam jiwa.

Terima kasih Liana Omar a.k.a. Leanne Adam, kerana memperkenalkan saya dengan individu yang unik ini. Teruja mahu bekerjasama dengan beliau. Kami ditakdirkan bertemu dalam kumpulan karya yang sama, Buku Puris yang dikelolakan oleh Chermin iaitu Cik Liana Omar sendiri. Ada beberapa kelemahan  dalam kerjasama penerbitan karya kali ini, jadi kami sepakat mahu memperbaikinya lagi demi kejayaan yang lebih signifikan.

Liana, si pemikir sudah siap siaga menyediakan pelbagai rancangan strategik untuk penulis-penulis yang mengambil khidmatnya. Beliau menjadi ‘mutual link’ yang menghimpunkan kumpulan penulis yang berpotensi untuk projek seterusnya. Banyak perkara yang dikongsikan bersama dan membuka laluan kerjasama di masa hadapan.

Kami tak sabar, Liana. Sedia untuk berjuang… Ayuh! maju terus….

Leave a Comment

Jom Sembang Buku: Aku Berdosa

Tajuk buku: Aku Berdosa – Pembunuh berusia 12 Tahun

Penerbit: Blink Book Sdn Bhd

Jumlah Halaman: 112 mukasurat

Penulis: Rashiela Nurain dan Shaya Ali

Penulis Blank Book
Buku: Aku Berdosa

 

Allah… Sesak nafas baca buku ini. Tahan punya tahan, pecah juga empangan air mata.

Selalu baca di dada akhbar tentang kes-kes juvana. Hanya mampu geleng kepala. Selalu doa, minta Allah jauhkan anak-anak dari kejahatan manusia, jin dan syaitan.

Hakikatnya, hati sentiasa bimbang…

Tahniah kepada penulis BLINK Book Rashiela Nurain dan Shasya Ali Blink. Kalian memang OARSOME!  Gaya penceritaan yang menyeronokkan. Bab pertama saja sudah cukup memancing supaya menghabiskan bacaan.

    Karya thriller remaja terbitan BLANK BOOK
Leave a Comment

Jom Sembang Buku: Puaka Pejabat

Segala pujian-pujian buat Yang Maha Esa dan syukur atas limpah dan rahmatnya.

Alhamdulillah.. seperti mana pengumuman yang saya  buat di dalam facebook minggu lepas (klik sini) buku pertama saya telah siap dicetak di bawah penerbitan yang terkenal dengan penghasilan buku sai fai dan fantasi iaitu Penerbit-X. Memang ceria sepanjang hari bila terima kotak kiriman buku-buku tersebut.

Selangkah ke arah mencapai impian sebagai Penulis Thriller Remaja – Bestseller! (Aminnn….)

Sebenarnya impian menulis ini sebenarnya telah bermula sejak kecil, namun hanya sekarang barulah impian ini tercapai. Walaupun buku ini sekadar antologi (baca: hantulogi) hasil gabungan tiga penulis saya tetap berpuas hati.  Saya menulis kisah Selendang Merah yang diilhamkan dari kisah benar yang diceritakan oleh kawan-kawan. Kemudian saya tambah sedikit lada sulah dan garam, supaya ceritanya lebih enak dibaca. Tambahan pula, tuan editor Zaki Zainol mahukan konsep cerita seram + komedi, atau acronyms nya adalah seramedi. Maka saya campak bunga lawang dan tumis bersama cili dan bawang. Hasilnya, alhamdulillah… editor puas hati. Sekarang berdebar menanti respon pembaca pula.

 Saya anggap buku ini sebagai teaser, pembuka kepada karya-karya saya selepas ini. Saya  memang mahu fokus pada genre thriller tetapi cabaran menulis novel seram ini saya sambut sebagai latih tubi mengasah kemahiran mengarang dan imaginasi. Dan sudah tentulah saya masukkan unsur-unsur thrill supaya pembaca ikut merasa debarnya.

Komen dari tuan editor banyak membantu melancarkan jalan cerita dan menghidupkan watak Hafiz dalam cerita ini.

Penerbit-X mahu mensasarkan pembeli dari golongan remaja. Oleh itu watak utama dalam cerita ini iaitu Hafiz sedang menjalani latihan industri manakala heroin cerita ini, Sarah seorang junior executive dalam sebuah syarikat konglomerat yang terkemuka di Lembah Kelang. Kisah puaka mengamuk di pejabat mereka bermula apabila ada entiti menyahut tangisan derita yang memanggil-manggil roh yang telah lama terbang meninggalkan jasad.

Sebuah kehilangan tidak boleh diganti dengan percuma. Ada galang gantinya. Bila ia melibatkan satu lagi nyawa, takkan mahu pejam sebelah mata. Lebih-lebih lagi nyawa yang terancam adalah belahan jiwanya.

Buku ini boleh didapati di kedai-kedai buku yang popular. Namun jika kalian mahukan yang eksklusif bersama autograf penulis, bolehlah tinggalkan komen di bawah.

Terima kasih atas sokongan kalian.

Selamat melayari misteri di dimensi mereka…

 

 

 

Leave a Comment

Ke mana kalian selepas keputusan SPM?

Allahu.. Cerita pasal SPM memang unik bagi setiap orang. Persimpangan hidup ditentukan selepas ini.

Ada yang sudah ditakdirkan menempuh laluan yang diimpikan.

Banyak pula yang tersasar….

Pernah dengar cerita seorang calon pramugara ketika ditemuduga, panel bertanya ‘kenapa awak mahu menjadi pramugara sedangkan awak ada sarjana dalam kejuruteraan kimia?’

Jawab calon tersebut, ‘itu impian bapa saya. Saya dah tunaikan impian dia. Sekarang saya nak kejar impian saya pula.’

Saya menduduki SPM tahun 1996. Mengambil jurusan Kejuruteraan Mekanikal. Kemudian menyambung pengajian diploma dalam bidang yang sama.

Terinspirasi! Abang saya mengambil jurusan yang sama. Oleh kerana saya memandang dia sebagai idol, maka saya ikut jejak langkahnya. (Selain sibuk nak membuktikan kononnya wanita boleh berjaya dalam bidang ini sama macam kaum lelaki. Banyak terpengaruh juga dengan bacaan di media cetak mahupun televisyen ketika itu berkisar tentang cerahnya masa depan dalam bidang kejuruteraan dan seumpama dengannya.)

Walhal, sebenarnya kecenderungan saya adalah dalam bidang seni sastera dan sosial. (baru sedar sekarang.. Aduhai! Hehe)

Entah kenapa saya tidak pernah mendengar tentang frasa, ‘follow your passion. Make a living through it’.

Maka, saya berhempas pulas menghabiskan pengajian diploma dengan markah cukup-cukup makan. Tapi saya tak menyesal pun kerana semasa pengajian diplomalah saya jatuh cinta dengan sukan MENDAYUNG.

(Sempat juga menyertai sukan sea dan merasa jerih payah menjadi atlet kebangsaan.)

Kemudian, setelah 7 tahun bekerja dalam bidang kejuruteraan saya mengambil keputusan menyambung pengajian ke peringkat Sarjana dalam bidang IT. Oleh kerana pengalaman kerja dan juga kecenderungan baru (suka bermain dengan data dan memanipulasikannya) saya berjaya mencapai keputusan cemerlang.

Tahun 2006 saya seolah-olah ditemukan semula kepingan yang hilang. Ditakdirkan bertemu dengan Puan Ainon Mohd dan menyertai bengkel-bengkel percuma beliau di Taman Permata.

Namun perjalanan seni penulisan saya tidak selancar yang diharapkan. Saya anggap setiap halangan itu sebagai pisau pengasah. Mematangkan dan memantapkan. Dan tak ada rezeki nak jumpa Puan Ain Maisarah dan Tuan Syaizul Amal ketika itu. Haha…

Dan akhirnya pada tahun 2017 dan 2018 saya berjaya menyiapkan 5 buah manuskrip.

Dua dari manuskrip tersebut dihantar untuk penerbitan bersama BLANK BOOKS.

Eh! Panjang betul posting ni.. Hahaha..

Akhir sekali, buat adik-adik yang bakal menerima keputusan SPM didoakan kalian beroleh keputusan cemerlang.

Apapun keputusan yang diterima, percayalah kalian masih boleh memilih persimpangan mana yang mahu dituju. Kejar impian. Banyakkan berdoa supaya kekal di jalan yang benar…

Untuk sahabat-sahabat seangkatan yang sudah mempunyai anak-anak SPM ini, pasti kalian lebih berdebar. Tenang-tenang aja.

Semoga berjaya semua! Ayuh… Jalan terus…

Mus Nasmian

Penulis Thriller Remaja

Leave a Comment

Tonton: Black Panther 2018

“I would make a great queen because I am stubborn — if that’s what I wanted.” Nakia, Wakanda.

#spoileralert

Filem ini secara teknikalnya meletakkan Putera T’Challa sebagai watak utama, namun bila menonton babak pertama sahaja jelas dipertontonkan skuad wanita-wanita berkuasa yang telah menyemarakkan kemajuan The Kingdom of Wakanda.

Samada aksi Okoye menumpaskan musuh dengan lembingnya atau Shuri dengan ciptaan baju perisai yang boleh menyerap-lontar tenaga kinetik mahupun Nakia, wanita bervisi terkehadapan yang dicintai T’Challa dan telah mengembalikan raja ini ke singgahsananya.

Wanita-wanita WAKANDA dalam filem Black Phanter #marvelcomics ini telah memberikan impak yang kekal bergentayangan di layar minda walaupun tabir sudah diturunkan.

Nampaknya kebangkitan kuasa wanita seperti dalam siri “Games of Throne” terus menular.

Salam hari wanita sedunia!

Leave a Comment

Ulasan buku: Macedonia ~ Alexander Agung : Hijab Raja Zulqarnain

Alhamdulillah…. usai membaca Macedonia ~ Alexander Agung : Hijab Raja Zulqarnain! Benar-benar bermanfaat dan menarik perhatian. Saya tidak sabar untuk menghabiskan pembacaan sehinggakan lunyai buku ini saya kelek ke hulu ke hilir. Kemuncaknya, saya habiskan bacaan ketika mertua sibuk mengemas setelah selesai majlis pertunangan adik ipar. Menantu contoh sungguh… opss! Baik punya cover. Sambil tidurkan anak perempuan saya yang baru berumur setahun, saya belek helaian demi helaian terakhir.

Fuhhhh.. memang pengembaraan minda ke dimensi yang lain. Takjub dengan pembawaan Tuan Web Sutera. Karya pembuka mata dan jiwa. Siapa sangka karakter Alexander yang dipaparkan di layar perak itu bertentangan sekali dengan yang diceritakan dalam kitab Al-Quran. Hujah-hujah yang dibentangkan secara naratif mampu membuat menguatkan keinginan seseorang untuk mencari kebenaran. Padanlah ada yang benar-benar terkesan dan menerima hidayah.

Tidak dapat disangkal, ianya adalah sebuah novel di mana ada adaptasi dan tokok tambah untuk menyedapkan jalan cerita. Tetapi saya suka ambil isinya. Isinya tetap berlandaskan kebenaran. Pengaruh novel sejarah seperti ini pernah menyebabkan mahasiswa menggunakannya sebagai bahan rujukan (cerita benar ini! karya Dr. FT). Sudahnya, zasss… kena pancung dek pensyarah. Samada boleh atau tidak dijadikan rujukan, itu perdebatan di lain waktu.

Bab kegemaran saya adalah berkenaan Yakjuj dan Makjuj kerana saya tidak banyak ketemu bahan ini. Sungguh! Sungguh takjub. saya bersetuju dengan hujah Alexander Agung itulah Raja Zulqarnain.
Tahniah, Tuan Web Sutera. Tahniah kerana berjaya membongkar hijab ini. Saya teruja untuk memburu bahan bacaan dari penulis lain berkenaan skop yang sama.

Leave a Comment

FW: 5 RINGGIT RACE???

Hah! Coach Azlei sudah mencanangkan pada umum tentang race 5 ringgit. Tapi pada hari RABU??? biar benar??? Orang keje lah Coach!

 

Mesti mengujakan melihat bekas-bekas atlet kebangsaan mendayung setelah sekian lama.. guys!! Mampu ker? Gi minum anlene 4 minggu sblm game.. nanti ada yang tulang aptah riuk… ekekekeke…. (termasuk aku la tu)

 

Aku pun teringin nak main! Hahahaha.. single scull.. hmmm.. kena tgk sapa lawannya dulu.. ble makan tak? Double scull ngan sapa ek? Nak ajak afong, dia fit ooooo… karang kena marah dalam bot.

 

Utk rowers PKS (Pusat Kecemerlangan Sukan) yang gigih berlatih di bulan ramadhan ini di bawak sinar terik mentari…. bersabarlah.. usaha anda pasti mendapat ganjaran kemenangan.. insya’ allah.

 

UTM pun dah mula berlatih untuk VBR.. UiTM.. entahlah… macam2 isu…. Patah dah agaknya semangat lenny menunggu program yang aku tak boleh laksanakan kalau x der komitmen dari uitm…. Duhh!!! Hafiz baru telefon semalam mintak aku submit training plan hujung minggu sahaja… duhh lagi… pehal hujung minggu jerw.. mana kem latihan…? Macam2 sakit manusia nih.. payah…

 

UiTM rowers… bare with me, ok! Don’t go anywhere…

 

 


Note:
The information and attachments contained in this communication is intended solely for the use of the individual or entity to whom it is addressed. It may contain confidential or legally privileged information. If you are not the intended recipient you are hereby notified that any disclosure, copying, distribution or action taken in reliance on the contents of this information is strictly prohibited and may be unlawful. If you have received this communication in error, please notify us immediately by responding to this email and delete it from your system. DRB-HICOM neither warrants the integrity of the information transmitted nor accepts liability for the proper and complete transmission of this communication.

Leave a Comment

MASUM 2010 – KEMENANGAN BERMAKNA

Segala jerih perih terbayar. Setiap titik peluh dan darah yang tumpah ke bumi terbalas. Setahun penantian berakhir dengan memanjatkan doa penuh kesyukuran. Sememangnya benar-benar memberi makna.

Sungguhpun begitu, tidak bermakna laluan selepas ini semakin mudah. Bahkan lebih getir. Semangat yang meruntun jatuh berkeping-keping pasti akan bangkit semula sepertimana yang berlaku ke atas kami. Setelah sekian lama di pundak kejayaan, dijatuhkan dalam sekelip mata. Kekalahan menjadi pengajaran yang cukup berkesan tika itu. Sukarnya untuk kembali merampas apa yang terlepas dari tangan. Melihatkan fizikal lawan, siang-siang mental anak-anak sudah goyah.

Untung kami punya jurulatih yang tidak jemu-jemu mendokong. Coach Hadi begitu tekun memastikan anak-anak punya peluang, punya ruang. Sedikit demi sedikit tembok pertahanan dibina bagi mengatasi segala ketidakyakinan. Maklumlah, jurulatih separuh masa. Kami saling sandar-menyandar dan membantu setakat yang mampu. Untung anak-anak dayung ini memang sudah berdikari. Punya kapten dan presiden yang sentiasa berusaha memastikan program yang direncana dilaksanakan sebaik mungkin. Tidak lupa juga ibu-ibu kecil yang kuat berleter menguruskan teman-temannya.

Satu pengalaman baru setiap kali kejohanan seperti ini. Selalu ada kejutan. Saingan kini tidak hanya didominasi antara dua universiti sahaja iaitu UTM & UTHM. UIA sudah mula menunjukkan taring dengan menjulang emas bagi acara M4+. Srikandi UMS juga kian menyerlah walaupun jurulatihnya selalu khuatir akan emosi atlet wanitanya. UNITEN juga punya fizikal yang mantap. UDM juga menunjukkan potensi di awal pembabitan dengan segala peralatan baru.USM juga bikin goyang.

UiTM pula membariskan atlet yang punya stamina tinggi. Rata-rata atlet adalah anggota PALAPES. Saya menjangkakan mereka semua berupaya ke peringkat akhir. Namun hanya acara M4+ yang melepasi jangkaan. Ternyata, mereka belum cukup pengalaman dalam perlumbaan di samping kekurangan peralatan berbanding universiti lain. Masih menggunakan macon blade untuk berlumba.

Ada drama yang menarik ketika perlumbaan. Apabila M8+ UTM dan UTHM sah masuk ke kumpulan semi final yang bakal diisi oleh 2 lagi universiti. Universiti-universiti lain berusaha mengelak daripada bertembung dengan 2 ekor gergasi ini. Ketika perlawanan repearcharge, UM dan UNITEN mendayung bahu ke bahu enggan menamatkan perlumbaan di tempat pertama. Kerana kedudukan pertama repearchage akan bertemu UTM & UTHM sekaligus peluang nipis ke peringkat akhir. Kamu patut lihat gelagat mereka di finishing line. Sungguh melucukan.

Ada satu pasukan yang membuat diri saya sangat kagum. USIM. Universiti Sains Islam Malaysia. Pencapaian mereka sederhana. Jarang berjaya ke final. Namun mereka tidak pernah patah semangat mengambil bahagian. Saban tahun mereka hadir dan memberikan saingan. Sayang, mereka tidak punya jurulatih yang dapat membantu meningkatkan prestasi. Insya’ Allah, jika ada ruang dan waktu kami akan membantu pasukan ini. Selama universiti-universiti lain berlatih di empangan batu, tidak ada istilah kedekut ilmu. Atlet-atlet yang berpengalaman rajin memberikan tunjuk ajar dan dorongan. Tanyalah UIA. Di samping jurulatih Acap, atlet-atlet lama tidak lokek berkongsi pengalaman kerana kagum dengan kesungguhan mereka turun berlatih lebih awal.

UTHM, satu pasukan yang tetap digeruni semalam, kini dan masa depan. Kesal juga bila mengetahui tentang ayat “menghina profesionalisme pengadil dan juri pertandingan?” Namun memahami keinginan untuk menang yang kuat itu boleh menerbitkan unsur-unsur emosi yang kurang disenangi. Inilah pelajaran yang kami dapat. Bahawa ada perkara berlaku di dalam kawalan kita. Ada juga perkara yang berlaku di luar kawalan. Cara mana kita mengendalikannya, terpulang pada budi bicara masing-masing. Tepuk dada, tanyalah…. Bak kat Coach Hadi, kita perlu belajar daripada insiden yang belaku supaya menjadi iktibar. Dan ingatan dari Tuan Presiden PERDAMA juga kukuh terpahat buat bekalan nanti di perlawanan-perlawanan yang lebih besar.

Benar kami adalah lawan, seteru ketika MASUM, URI dan VBR. Namun, di bawah satu bendera kami tetap sama. Bernaung di bawah payung mahkota yang sama, menginjak di bumi yang sama dan bernafas di udara yang sama. (p/s: pinjam line PGL). Sukan Sea 2011 matlamat bersama. Sungguhpun sering berbeza pendapat, namun kami tetap berganding bahu merealisasikan matlamat.

Senarai nama atlet yang bakal dikenal pasti bagi Sukan Sea 2011 dan akan datang berada dalam simpanan. Menunggu perlaksaan program. Buat masa ini, tumpuan diberikan bagi ASIAN CUP 2010, Singapura pada 10 – 15 Jun ini.

Ayuh anak-anak dayung! Anak-anak mahasiswa! Anak-anak Malaysia! Kita terus bersaing bagi menolak diri masing-masing ke puncak jaya. Agar setaraf dengan juara-juara di luar sana.

Maju sukan ROWING!!!!

1 Comment